لطالما كرهت منتهى الأشياء.. و رقصت دوما على السلالم ؛ لألا تفقد المعاني مرادفاتها

كان يامكان .. رمضان زمان !

مثلما تعيدنا الواجبات الدراسية إلى المذاكرة .. تعيدنا الواجبات التدوينية إلى التدوين .. 🙂   واجب ممرر لي من أخي  الكريم

محمد ماكس مدونة لأن الحياة فكرة و مما يدل على انني تلميذة فاشلة أن هذا الواجب ممر إلي منذ أكثر من أسبوعين و إلى الآن لم احله … يعني حتى ملاقيش حد حله عشان آخد كراسته و لا حاجة ..  مثل الدراسة حينما نجتمع كلنا في صباح كل يوم دراسي على كراسة أو كتاب ننقل منه الإجابات .. لكن خلوا الموضوع ده سر بينا … ممكن أغشش لكن واجبات بس مينفعش أي حاجة تانية ..

يعني أيام الطفولة أكيد مليئة بأجمل الذكريات عن رمضان زمان ..ارجعوا بذاكراتكم للوراء قليلا ..انا عدت فقدت 7 سنوات للوراء .. يعني يا دوب ده اللي افتكرته .. أكتر من كده مفيش إرسال .. إستحالة ..أنا هديكم رؤوس الموضوع و عايزة كل واحد يتكلم في كل حاجة وو يضيف عليها و يتكلم عن رمضان زمان …

فرحتنا بالفانوس .. ليس ذلك الفانوس العبيط اللي بينور و يغني و إنما الفانوس المعدني ذو الشمعة .. بوجي و طمطم في رمضان .. بوجي بوجي بوجي و طمطم

بوجي و طمطم

بوجي و طمطم

… فوازير عمو فؤاد .. و ماننساش إن أبوزيد هيفضل معانا  أبو زيد من ؟ أبو زيد الهلالي طبعا .. الهلالي سلامة  :D.. و قبل ما يفضل هنعيش ألف ليلة وليلة .. و عالفطار هنشوف بكار ..كل أسبوع إفطار في بيت العيلة ..اللمة و الزحمة .. بالليل هنصلي كلنا سوا جماعة .. نقوم نتسحر  يحاولوك انتزاعك انتزاعا من السرير .. لكن بعد الدفء و البطانيتين و النوم اللذيذ فليحاولوا ..  ينجحون فقط إذا قالوا تلك الكلمة السحرية .. قوم عشان تعرف تصوم بكرة ! .. و لكن الموضوع صعب لازم تدور على 3 4 جواكت تلبسهم .. هنتسحر و نصلي الفجر جماعة .. ايه لسه مش هتنام دلوقتي ؟ انت نسيت واجب المدرسة اللي أجلته لبعد السحور .. لا برد لا كسل و لا أي اعذار .. هتحله دلوقتي يعني هتحله ..و تقعد من دلوقتي لغاية لما تنزل المدرسة .. تروح المدرسة .. داخل عليهم و لا عنترة تقولهم انك صايم .. هههه أنتم بقى مش صايمين ليه ؟ بقينا في عاشر يوم رمضان و لسه كل ما الMs تدخل تقوموا تقولولها
Happy new Ramadan
و لو زمان لحقت تروح هناك يبقى أنت محظوظ .. دلوقتي متحاولش .. لكن متقدرش تنسى جمال ليلة زيارة الحسين
آدي رؤوس موضوع التعبير .. ماتنسوش سبع فقرات كل فقرة متقلش عن 4 سطور ..يووووه لأ آسفة .. الأطفال التعبير بتاعهم مش كده ..أنا قصدي قولوا كل للي في نفسكم .. أنا نفسي اعرف رمضان في الدول العربية الشقيقة كان عامل ازاي زمان ..

الزاجب ممرر ل مجرد قلم و يوم من الأيام و smile first و رادار و عصرك و بالطبع ممر لكل من يريد حله .. الجميع ..

***************************************************************************

إضافة على السريع :

آههههههههههههه … اهئئئئ اهئئ .. آهههههههه ..

غدا .. الاثنين .. بداية العام الدراسي .. و ربنا يسامح من كان سببا في هذه الكارثة .. و لا أعرف ماذا أنا فاعلة ؟؟ و لا لماذا أنا ذاهبة ؟ كنت ذاهبة لأرى صديقاتي .. لكني بالفعل قد رأيتهم منذ بضعة أيام و خرجنا معا و تناولنا الإفطار معا و قضينا بعدها عدة ساعات .. يكفي! 😀 … و بغض النظر عن الإفطار و الذي كان مهزلة بحقغلا أننا قضينا وقتا لا بأس به .. كان إفطار في جو شاعري .. على النيل ساعة الغروب ( بالتأكيد غروب إذا كان قد ظن أحكم أننا نفطر قبل ذلك ) .. لكن ده طبعا كان في النادي .. لازم نادي .. المحترمات لا يذهبن إلا إلى النادي  ( هل من احد ظن شيئا آخر ؟ يعني أخطاء صغيرة مثل هذه قد تعطي المرء فكرة سيئة عن المتحدث ) و النادي فيه  نيل الحمدلله .. لم أحرمهن من شيء .. كنت أفتقد هؤلاء الوغدات بحق .. قد نتحدث عن ذلك اليوم لاحقا .. لست في مزاج يسمح بالحديث عن مهازل مثل هذه ..

و المدرسة ليس بها شيء يستحق إلا اليوم الأول.. أو أول يومين .. حينما تكون مهندما مرتبا منمقا لامعا كالذهب .. ثاني  يخف اللمعان قليلا ثالث أسبوع تتغبر قليلا .. رابع  أسبوع تثنى قليلا ..خامس أسبوع يعلوك الصدأ … مرحى .. حان الوقت لتقول : يا ريت اللي جرى ما كان ..

أمنياتي لهذا العام :

يا رب اوعدنا Staff مدرسين كويس ..

يا رب نحظي بسنة بلا مشاكل .. خفيفة على القلب .. لذيذة واعدة..

يا رب أحسن رسمي .. يا رب .. يا رب افهم حاجة في الكمبيوتر يا رب .. يا رب استر

يا رب خفف من سادية المعلمين و المعلمات .. لحسن تعبنا من الضرب و البوكسات .. لأ الحمدلله الفتيات الرقيقات لا تضرب كثيرا .. لكن بالنسبة للأولاد فقد خلقوا ليجعلوا حياة المعلم اكثر جحيما .. يا رب يهمدوا شوية ..

يا رب كان في ناس مستحلفالي على المذاكرة .. ينسوني .. يا رب ينسوني .. مش باحب حد يذاكرلييييي ..

الحمدلله اني عشت و وصلت للاعدادية .. لا أصدق حتى الآن .. حلمي منذ ال KG أن يحييني ربي و يصبرني حتى أصل إلى هناك .. و ها أنا أرى هذه اللحظة .. اهييييييئ ..

نصحني والدي ألا أذاكر في رمضان أو العيد طبعا .. و أنا في مثل هذه الشئون ابنة بارة جدا ..

مدرسة صباحا .. 7 ساعات يوميا فيما عدا الجمعة و السبت .. فروض مدرسية .. قيلولتي التي تبلغ 6 ساعات .. كتاب الذي سأدس فيه قصة  أقرأها و أنا احل الواجب ..ترقبواااااااااا

العودة

12 تعليق

  1. mogardkalm

    السلام عليكم

    تعليق من قبل ان اقرأ الموضوع :

    ساحرتى الصغيرة
    اشتقت حقا لكلماتك
    بس كده

    تحياتى حتى اقرأ الموضوع

    سبتمبر 21, 2008 عند 8:05 م

  2. mogardkalm

    حسنا عودة
    مبارك على بدأ الدراسة

    شكرا على الواجب
    قمت بحله

    شفتى الاحتهاد
    تحياتى

    سبتمبر 22, 2008 عند 1:27 ص

  3. ههههههههه ربنا معاكي بجد
    بس الواحد الان نفسه وبيتمني انه يرجع لايام الدارسة ده تاني والله
    الواحد دخل في كوكبة الموظفين رغم صغر سنه فالحمد لله
    انا اخدت كل شئ انا عايزة وكنت نفسي اتعلمه وادرسة سواء في الدارسة او خارجها وربنا معاكي انتي بس نصيحة حاولي تكوني طماعه في العلم
    اتعلمي خليكي طماعه ومتطفلة كمان هههه
    تحياتي لكي واهلا بيكي مرة تاني عودة جميلة ونتمي ان نري انامل قلمك القيمة والتي دائما نتظرها من الحين للاخر

    سبتمبر 22, 2008 عند 2:59 ص

  4. بالتوفيق و أعانك الله على العام الدراسي الجديد. ليس هناك أسوء من أيام المدرسة!

    سبتمبر 22, 2008 عند 3:53 ص

  5. ههههههههههههه …
    الله يوقفنا ان شاء الله

    سبتمبر 22, 2008 عند 6:15 م

  6. ايام المدرسة حلوة ذكرتيني فيها .. كنت متلك تمام ادعي مشان الاساتذة …

    حافظي على براءتك الرائعة …

    اما رمضان فالحديث يطول .. ادعيلي اكتب عنو بالمدونة 🙂

    دمت بألف خير

    سبتمبر 22, 2008 عند 11:41 م

  7. محمدالليبي

    والله يأيتها الساحره الصغيره لقد سحرتنا بمقالاتك ..اول ماقلت ارجعو بالذاكره الى الوراء والله اتذكرت ايام بتمنا انها اتعود ولو ساعة واحده..و على العموم ربي يوفقك ويسهلك و ييسرلك في حياتك العلميه والعمليه.. بس في شي بسيط اقولك عليه عندما نعتي صديقاتك بكلمه ياريت لو قدرتي اتغيريها غيريها..رغم اني اعرف قصدك انك بتهرجي معاهم لكن ممكن مقالك يقرأه الملايين انشالله.. احر التحيات.. وتقبل الله صيامك..

    سبتمبر 23, 2008 عند 5:51 ص

  8. max13

    الموضوع شيق جدا واتمنى لك عام دراسيا شيقا و ممتعا مع أني في العادة لا أربط بين عام دراسي وكلمة شيق لكن استثنائيا ولمرة واحدة اتمنى ذلك لك
    رمضان زمان كان فعلا رمضان هذا ما كنت قد أردت إيصاله وشكرا لأنك بحروفك البريئة كنت من البلاغة بحيث أوصلت الفكرة
    شكرا لك ودمت بخير

    سبتمبر 23, 2008 عند 6:56 ص

  9. السلام عليكم 🙂

    انا الحمد لله هربت من المدرسة وانشاء الله على ما هرجع هتكون هتكون الاسبوع اللي في البداية ده انتهى وهتكون اجازة العيد جت 😀 وبالنسبة للواجب انا هحلوا حاالا

    تحياتي 🙂

    سبتمبر 23, 2008 عند 4:37 م

  10. هههههه حبوبتي الله يعينك على العام الدراسي
    بس صدقيني لو اتخرجتي بإذن الله راح تشتاقيلوا كثيييير
    أنا أوقات مع ضغوطات الجامعة والدوام المتعب أتمنى أرجع للمدرسة لما أتخبى تحت الطاولة اذا ماحبيت احضر الدرس وافرش عبايتي وانام هههههههههه
    استمتعت بقراءة البوست

    سبتمبر 23, 2008 عند 9:14 م

  11. مقال حلو 🙂

    وذكريات الطفولة أحلى شيء في حياة الإنسان

    سبتمبر 25, 2008 عند 3:30 ص

  12. حلووووه الذكريات برمضان .. يالله الحين وقت ذكريات العيد 🙂
    كل عام وانت بخير

    وعام دراسي موفق ان شاء الله

    سبتمبر 27, 2008 عند 7:00 م

اترك رد

