لطالما كرهت منتهى الأشياء.. و رقصت دوما على السلالم ؛ لألا تفقد المعاني مرادفاتها

1973من جديد

مبدأيا أنا اعتذر عن الموضوع السابق .. هذه أول مرة أكتب بهذه الطريقة و قد كان الأمر خارجا عن الطبيعي .. و بالطبع انا لست كما كتبت يعني .. إنما ما أوحى إلي بالفكرة هو أنني ذات يوم كنت عابرة فوجدت أبي يشاهد مسلسل ( جمال عبد الناصر ) فجلست 5 دقائق لأشاهده معه .. لاحظت شيئا .. أن الدولة كلها كانت مقسمة على أصدقائه و معارفه و أحبابه .. يعني الوزارات كلها كانت موزعة على أصحابه من الجيش … و كان هناك مشهد يتحدث فيه من يقوم بدور عم الرئيس الراحل ( جمال عبد الناصر ) كان يقول أنا تركت الوزارة فقط لكن متفرغ للحسب .. فيمكن هذا كان ما جعلني أكتب الموضوع السابق .. أنا بعد لا أعرف موقفا لي تجاه الرئيس ( جمال عبد الناصر ) رحمه الله ..يمكن المجال ليس مناسبا الآن لكن بإذن الله سيكون هناك موضوعا قادما عنه ..

الموضوع طبعا إن النهاردة 6 اكتوبر .. كل سنة و أنتم طيبين جميعا ..

هههههه زمانكم بتقولوا دلوقتي في سركم … يووووووووه المصريين دول مابيزهقوش ..  بصوا احنا خلقنا ضيق إنما لما بنتذكر نعمة الوطن علينا مكن نستمر مليون سنة في الكلام …
أغنية فدائي .. نتمنى أن نال على إعجابكم .. تعبت جدا حتى عثرت على الفيديو المناسب ..

لا يوجد أجمل من تلك الأغاني .. الألحان و الصوت العذب الذي يشعرني أنني مصرية منذ حوالي مليون سنة و سأظل ملايين أخرى على هذه الحال ..

تعرفوا وطني هذا أفضل وطن في العالم … أنا واثقة من هذا .. و إذا قال لي أحدكم ان وطنه أحسن وطن في العالم أنا أصدقه و أثق في كلامه تماما .. و أنت أيضا ثق في هذا و تحدث به في كل مكان و في أي وقت .. و لا يفرق إن كنت من شمال أو جنوب . .. شرق أو غرب .. إنشالله حتى تكون من جزيرة مجهولة في عرض البحر .. غصب عن أي شخص مهما كبر أو صغر موطنك هو افضل مكان على وجه البسيطة .. يا ليت كل واحد يعلم تلك الحقيقة .. الفكرة مش في المكان .. الفكرة في مضمون و معنى تلك الكلمة .. معنى واحد في كل مكان و زمان .. معنى نستشعره لكن لا نعرف ما هو و لا كيف أسرنا إلى تلك الدرجة ..

*******

اليوم أنا سعيدة جدا .. مش عشان مأجزة بس ( لو مكناش عبرنا مكناش أجزنا النهاردة 😀 ) .. لا والله انا سعيدة لأن النهاردة بيعتبر ترنيمة العاشقين .. و مش هنقعد نعيد و نزيد و نقول انه نوعا من البكاء على اللبن المسكوب أو أحياء ذكرى حلوة انقضت .. بالعكس .. الكفاح عمره ما ضاع و لا انتهى .. و اللي في القلب عمره ما اتغير ..

يعني هحتفل النهاردة من غير ما أي حاجة تنكد عليا ..

نكمل بقى رحلة سيناء .. مكنتش عاملة حسابي انها هتكمل .. كنت ناسية الموضوع خالص ..

أعتقد أننا توقفنا عند الثكنات الإسرائيلية في النقطة الحصينة بمنطقة عيون موسى .. أعتقد دخلنا ثلاث ثكنات كان فيها مدافع شبه مدافع الإفطار كده و ذخيرة المدفع  و تماثيل و كأنها جنود إسرائيليين ..  عايزة اقولكم التماثيل دي خدت على ( قفاها ) و على وشها و اضربت ضرب .. طبعا احنا رفقنا بحالها و قولنا حرام ..  لكن الله وحده يعلم في ماذا يمكننا أن نفعل عندما يكون الحشو حقيقيا … 🙂  بعد هذا ارتقينا درجا عالية لنصعد إلى إستراحة صغيرة عالية .. صعدت لأجدهم يبيعون الحلوى هناك .. طبعا أعتقدت أن هذه هي عادتنا الدائمة في إستغلال كل مكان ممكن للكسب .. لكن عرفت أنه الجيش الإسرائيلي كان يستخدمها نفس الإستخدام و كان يبيع الحلوى المستوردة التي في وقتها كانت نادرة جدا .. هناك أيضا منظار .. بقت منه عين واحدة سليمة .. (حكم الزمن ) رأينا منه مدينة السويس واضحة تماما .. قد كانوا منهم لله  يقصفون البيوت من هناك ..

وبعدين و بعدين .. آه ..تذكرت .. ركبنا الأتوبيس و طلعنا على عيون موسى .. هم مفروض المفترض يعني 12 عين .. أنا رأيت ثلاثة .. عموما كاهم جافين فيما عدا واحد و و الماء به منحفض للغاية و آسن ..  و صحراء .. و أغرب شجرة رأيتها و سأراها في حياتي ..

هي شجرة على مساحة كبيرة مقسمة ثلاثة .. فروع هذه الشجرة تنزل لتدخل في الأرض .. سبحان الله .. التقطت بعض الصور لكن للأسف كانت بهاتف صديقتي و لا اعرف ماذا حدث و جددته و ضاع كل شيء .. أصل انا هاتفي أبيض و أسود لسه مادخلتش ألوان .. إن شاء الله لما الألوان و الكاميرا توصلنا هيختلف الموضوع ..

إلى هنا اعائي ينتهي الشق الثقافي للرحلة .. هناك بالطبع شق ترفيهي .. رفهوا عنا في رأس سدر .. 🙂 ..  المدرسة حجزت لنا Day use .. و فضلوا طول الرحلة يذلونا على الجناح .. 😀 .. هذا ليس لكم .. هذا من أجل راحة المدرسين .. لن تجلسوا يه ..  آهههههههه …  كنت اتمنى أن أنااااااااااام … طبعا أول شيء قمنا به هو تبديل ي المدرسة الرسمي .. عشان الرحلات  اللي فيها تصوير لازم تكونformal ..  أي رحلة عندنا لازم تكون بزي المدرسة ..  حتى اتذكر عدة مرات نالتنا سخرية البعض .. كنا في دريم بارك .. قالوا لنا ” هو أنتم فريق كرة ” ؟ جهل ..

و الباقي عادي اتمشينا شوية في الشمس الحارقة .. ذهبنا إلى البحر ..  سخيف .. بحر بلا أمواج هو بحر سخيف .. الهبت الرمال أقدامنا ..هناك أزمة واجهتنا و هي أننا نريد الماااااااااء .. على الغداء كنا 6 أفراد على الطاولة .. ال 6 أفراد نزلهم زجاجة مياه صغيرة ..طب نحسبها ازاي دي ؟ و هذا كان آخر المدرسة .. طبعا قعدوا يتكلموا عن إن التكاليف كانت أكتر من المتوقع و إن المسئولة دفعت من مالها الخاص .. يعني احنا كنا هنقعد نعيط جنبهم .. مفيش غير مياه معدنية .. و طبعا الأسعار رمزية خيالية ما هو فندق 5 نجوم في منطقة مقطوعة لا يوجد به ماء عذب .. خلاص نشتري زجاجة مياه  قبل أن نموت .. و المكان الوحيد لشراء الماء في الفندق هو .. البار .. أروح .. مروحش .. أروح مروحش .. أنا خايفة أروح .. المهم تقدمت  أنا و صديقتي  إلى البار ..  طبعا أنا لازم يكون لي تعليق على كل كبيرة و صغيرة فقلت لصديقتي .. ايه الناس يقولوا علينا ايه دلوقتي ؟ نروح بار عشان نشرب مية ؟ ايه الفضايح دي ؟ … طلبت زجاجة الماء و اعطيت الفتاة النقود .. كان لي باقي 2 جنيه بحالهم .. ما هو الزجاجةة بسعر رمزي جدا جدا .. و هي مكنش عندها طبعا 2 جنيه .. يعني في حد بيروح بار يدفع أقل م 200 300 جنيه .. بس فهي كانت عايزة تضيفلي الثمن على حساب جناحي طبعا .. ههههههههههههه 😀 طبعا لازم تضيف الثمن على فاتورة المدموازيل .. المعاملة المحترمة دي ؟  بس فقلتلها انه ظنها خاب و اني مش قاعدلهم .. غابت قليلا و جاءت بال 2جنيه 😀

و صار اليوم عادي .. و استمتعنا الحمدلله .. و عدنا .. لعبنا في الأتوبيس طبعا ..  و نمنا .. ده احنا نمنا نووووووووم .. ههههههههه

وصلنا تقريبا في حوالي الحادية عشرة و نصف ليلا .. يوم طويل كان .. نمت تقريبا بعدها 15 ساعة متواصلة ..

إلى اللقاء في مرات  أخرى إن شاء الله ..

7 تعليقات

  1. محمدالليبي

    بقولك ان جمال عبد ناصر بطل و سيظل بطل فاياريت ما تخيبيش ظنك فيه .. وما تخديش تاريخ جمال عبد الناصر من المسلسل لانه ممكن يغيروا فيه و على الارجح انهم غيروا ، وخذيه من الناس الي عاشوا في فترت ولايته هما الحيقولولك الكلام الصح وانا شخصيا والدي حكيلي عليه كتير وهو حببني فيه .. وحتى لو كان عنده بعض السيئات فحسناته تغفرلو….. وانشالله تخشي عالم الموبايل الملون.. .. احر التحيات ..

    أكتوبر 6, 2008 عند 9:41 م

  2. كل من ثار و انقلب على النظام و نصّب نفسه حاكما على الناس رغما عن أنوفهم هو رجل لا شرعية له.

    رحم الله القائد جمال عبد الناصر، الرجل مات و لا تجوز عليه إلا الرحمة.

    و لكن هذا حال معظم زعماء عالمنا العربي …

    أكتوبر 7, 2008 عند 12:12 ص

  3. اهلا ساحرة
    كل عام وانت بخير
    وحشتيني كثير 🙂

    * مهما كانت عيوب وطني الا اني سابقى احبه
    فهنا عشت حياتي ، كلامك صحيح كل وطن في عيون اصحابه هو
    الاجمل
    * احمدي ربك بتطلعي رحلة مدرسية لا تخليني اتكلم عن مآسينا
    ههههههه

    اشوفك بخير عزيزتي ساحرة

    أكتوبر 8, 2008 عند 3:11 ص

  4. Naryat

    ده انتي بتفكري الواحد بحاجات!!! ياااه!!
    اما انا نفسي اروح رحلة من بتوع المدرسة دول… اصلهم كانوا حاجة تانية خالص…
    لسّه ف آخر اغسطس كنت ف رحلة بس مش رحلة مدرسة، رحلة عائلات…
    يعني لا قعدنا فوق الكراسي في الباصات و لا تنططنا ولا عملنا اي حاجة مفيدة 🙂

    أكتوبر 8, 2008 عند 10:41 ص

  5. max13

    6 اكتوبر ماض نفتخر به ونأمل أن نرى من جديد نسخة محدثة من 6 اكتوبر أقوى بالتأكيد

    أكتوبر 8, 2008 عند 8:01 م

  6. عبد الناصر كاي رئيس أخر له عيوب ومميزات..

    و6 أكتوبر كحرب أتمني أن تحدث مرة أخرى وأرى بأم عيني ولو لمرة واحدة العرب يتفقون علي شيء واحد 🙂

    تحياتي

    أكتوبر 10, 2008 عند 11:21 ص

  7. 6 أكتوبر فخر لنا جميعاً

    أكتوبر 11, 2008 عند 5:27 م

اترك رد

