لطالما كرهت منتهى الأشياء.. و رقصت دوما على السلالم ؛ لألا تفقد المعاني مرادفاتها

لا جديد تحت شمسي


نسيت الكتابة .. عبثا اكتب محاولة تذكر الكلمات .. أحتاج إلى كلمة هنا أنا أعرف أن هناك كلمة في الوجود بالمعنى الذي أريده .. لكني لا أذكر ..

أطالع كتابات الآخرين ما أجمل الأمر ..و انا أريد أن أقول و أكتب و أعبر عن كياني .. عن آمالي و إحساسي عن مخاوفي .. آه لو يكفي هذا لإخراج العبارات مني  ..

و أتساءل ماذا حل بي .. أين روحي ؟ هل بداخلي كل هذا الخواء الظاهر الآن ؟ قد صار هذا أكبر مني و من قدراتي …

أفكر في بداية جديدة .. خالية تماما ..  صافية تماما .. و كأن هذا سيعني ( أنا ) أخرى جديدة .. لو الأمر هكذا ما كان احدهم ليغلب طويلا !!

أحيانا أفكر أنه ربما لو أحرقت اوراقي لحصلت على نفسي  واحدة أخرى .. لو كل صفحاتي هنا كانت اوراق لكنت حرقتها … ولكن  هذا ليس ملكا لي .. طوال الفترة السابقة هنا كان أنا و أنتم ..أذكر كل الأشخاص .. كل الكلمات .. وكل سعادتي .. و كم تعاستي بعدم قدرتي على إستعادة كل هذا ..  مازلت أحاول ..

و أحاول ألا تكون محاولاتي تلك عبثا !!أ

9 تعليقات

  1. أن شاء الله خير

    وترجعى أحسن من الاول كمان

    لأنى بجد هزعل لو دخلت فى يوم المدونه دى وملقيتش فيها جديد

    وبعدين الموضوع مش أكبر منك ومن قدراتك ولا حاجه

    أنا بثق فيكى وفى قدراتك

    وبحترم إسلوبك جدا

    ومعتقدش إن أنتى الشخص اللى ممكن بكل بساطه كده يتهزم

    صحيح بتيجى علينا أوقات نضعف فيها

    لكن مبنخسرش قوتنا وأسلوبنا

    أتمنالك التوفيق إن شاء الله

    وأكيد هتقدرى فى يوم واللى إن شاء الله هيكون قريب برضه ترجعى تانى أحسن من الأول كمان

    وأكيد هتلاقى الكلمات اللى تايهه منك ولو ملقيتهاش يا ستى ممكن أسلفك القاموس بتاعى

    أكتبى وأتكلمى

    وأكيد هنفضل نتابعك ونتمنالك التوفيق

    نكون جنبك وقت شدتك ونفرحلك وقت فرحك

    حتى لو مش لاقيه كلمات وحتى لو خايفه تغيرى أسلبوك أو إننا منحبش الساحره الجديده أو بمعنى تانى التائهه

    أكيد هنفضل نتابعك وننتظر إنك ترجعى تانى أحسن من الأول

    ننقدك ونساعدك

    نسمعلك وتسمعيلنا برضه

    بالتوفيق إن شاء الله وفى إنتظار الجديد

    تحياتى

    يونيو 11, 2009 عند 12:10 م

  2. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    اولا … انها الفتره التقليديه التي يمر بها كل مدون !!
    ثانيا .. لن ازيد كلمه عن ما قال @مروان ..
    كلام 100 100 😀
    تحياتي!

    يونيو 11, 2009 عند 5:09 م

  3. لاجديد تحت الشمس ، لكن يبدو إنك لديك الكثير لايزال واقفا في الظل …
    ليس بالضرورة أن تنساب الأفكار مرة واحدة ، أحيانا تكون كقطرات الماء ، تبدو قليلة ، لكن تجتمع لتعطي العديد من الأفكار …
    دائما ما ألجأ لإسلوب قطرات الماء ، حينما تأتي الفكرة ، اكتب عنوانها مع سطر أوسطرين لا أكثر ، ثم أجمعها في النهاية…

    مجرد فكرة

    سعيد بمروري من هنا

    في آمان الله

    رادار

    يونيو 11, 2009 عند 10:57 م

  4. عادي !

    يونيو 12, 2009 عند 12:26 م

  5. ladyashe

    اهلا ساحرة
    كيفك اختي ان شاء الله بخير

    اح كنك تتكلمين عني تمام باستثناء انه
    الفترة الماضية ماكان عندي وقت التقط انفاسي
    كنت افكر بالمدونة كثير بس مافي وقت افكر
    بشي غير فترة التدريب حقتي ..

    جربي اشياء جديدة حتى لو ماكنت تحبيها
    وان شاء الله بتلاحظي تحسن ..

    اشتقت لك .

    يونيو 12, 2009 عند 11:04 م

  6. الساحرة الصغيرة

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته …
    بجد يا جماعة مش قادرة أصور لكم مدى فرحتي بكل الكلام الجميل ده … ده والله كفاية عليا بس وجودكم هنا …
    و بجد مضايقة جدا من نفسي اني أتأخرت أوي كده … يعني ازاي الواحد يبقى بالجحود ده و أنتم بتقدموله كل المساعدة و التشجيع و الدفع أنه يكون أحسن … باعتذر جدا .. و بجد أنا راجعة عشان كان فيه ناس متعباني من أول ما ابتديت و بجد الناس دي و كل كلامهم دلوقتي و زمان كان ليهم أكبر أثر عليا …

    *******************
    أخي الفاضل مروان :
    أنا فرحانة جدا بوجودك .. والله العظيم أنا فعلا شرفني كلامك جدا .. و بجد أنا مش عارفة اتكلم و أقول أي حاجة ..
    و يا رب فعلا بإذن الله يكون موضع ثقتك فيا في محله … و نفسي فعلا إن على طول الممدونة تبقى عند حسن ظنك .. و مع ذلك دايما هتقبل آرائك و الجميع .. لأنكم الجزء الأعظم من المكان ..
    عودتي و تدويناتي كلهاستكون إهداء لك و لكل إخوتي و أخواتي الأعزاء .. هيكون دايما عندي دافع أني أبقى أحسن لأنكم تتحقوا أحسن حاجة …
    جزيل شكري لك و تحياتي العطرة و سلامي لك أخي

    يونيو 23, 2009 عند 9:43 ص

  7. الساحرة الصغيرة

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :
    أخي إيهاب :
    عنتدك حق بجد هي فترة كده و مرت بيا كتير .. بس مكانتش بتطول كده .. و مكانتش في كل حاجة زي دلوقتي.. بس بإذن الله هرجع تاني .. دعواتكم انتم بس … و طبعا نفسي كلكم دايما تبقوا موجودين معايا على الساحة التدوينية .. عشان لما مدونش على الأقل انبسط و أنا باقرالكم …

    دمت بألف خير

    *************
    أخي محمد :
    بجد أنا مش هقدر أقول غير انك مدون متميز .. و بتعرف تعبر عن أفكارك بطريقة جميلة جدا … و يمكن فعلا الفكرة في وقتها مبتبقاش محتاجة أكتر من سطرين لكن معناها بيبقى أكبر بكتير ..
    و ده اللي أنت بتعمله .. 🙂 حقيقي أنا هاحاول أرجع عشان مفقدش مدونين و مدونات فعلا أنا بكن ليهم كل تقدير و إحترام و أخوة …
    أنا الأسعد دوما بمرورك …
    خالص تحياتي و سلامي

    يونيو 23, 2009 عند 9:51 ص

  8. الساحرة الصغيرة

    اخي حسن :
    عادي .. صح عادي .. كله عادي .. بس المشكلة ان اللي أنا حساه مش عادي … أو مش اعتيادي … الله أعلم … بس نحالو هنخسر ايه ؟
    يا رب تكون الامتحانات كويسة .. ربنا معاك ..

    سلامي لك

    *****************

    أختي الغالية ليدي آش :
    أهلا و مرحبابك غاليتي .. قد أفتقدناك طويلا .. حمدا لله على سلامتك .. وو أرجو أن تكوني وقتي في الفترة الماضية في تدريبك و في كل ما قمتي به .. عود أحمد زز
    و بإذن الله سوف أعمل بنصيحتك أختي
    جزيل شكري عزيزتي
    تحياتي العطرة لك

    يونيو 23, 2009 عند 9:56 ص

  9. سيران

    اثبتي مكانكِ..

    يونيو 29, 2009 عند 3:09 م

اترك رد

